RSS

Knivvannet

07 aug

En av Ti-på-topp-postene er ved utløpet av Knivvannet (Niibejavre) i Novadalen.   For de som ikke er godt kjent i området,  kan det ha vært litt vanskelig å ta seg frem til Knivvannet.  Men fra i dag skal det være enklere:

Anbefaler start fra bommen på veien inn til forsvarets anlegg i Vassbotn.  Gå asfaltveien til toppen av den første bakken.  På høyre side ser du Nova Turlags turskilt og starten på den blå-merkete løypa «Petter Hansa-veien».  Løypa går nedenfor forsvarets bunkersanlegg og leder deg til Runddalselva.  Det er såpass lite vann i elva nå at det byr ikke på store problemer å komme seg over den.  Forøvrig har vi nå fått på plass tømmerstokkene som etterhvert skal bli til ei gangbru over elva.

Den blå-merkete «Petter Hansa-veien» går nå oppover lia og videre lang kanten av det markerte platået.  Her går du flatt bortover mot Dalelva og videre langs denne til en bålplass.  Her slutter foreløpig den blå-merkete løypa,  den skal seinere krysse elva og gå ned til og langs Skoddebergvannet til Nova og Labarg.
Ved bålplassen finner du et retningsskilt til Novafjellet og du ser starten på en rød-merket sti.  Følg den rød-merkete stien og du ender tilslutt ved Ti-på-topp-posten ved utløpet av Knivvannet.   Seinere vil det bli merket ei anbefalt rute derfra og opp til toppen av Novafjellet.
Hele turen fra bommen til Knivvannet er på 8,3 km.   God tur!

OBS:  Jeg glemte igjen tursaga mi ved tømmerstokkene som er lagt over Runddalselva.  Hvis noen finner den,  vil jeg gjerne ha den tilbake.   Har den alltid med og bruker den når det trengs litt mindre rydding langs løypene våre.  (Forøvrig noe som flere kan begynne med!)  Mvh  Jan Arne H.

Bildene er tatt av Per Sandengen

Kommentarer er skrudd av for Knivvannet