RSS

05. Novafjellet

Novafjellet med sine 1281 m.o.h.  er blitt et populært mål for topptur i Grovfjordområdet.   I Skånland/Evenes ,  Stuornjarga,  er det bare Skittendalstinden som rager høyere,  25 m høyere enn Novafjellet.
Det samiske navnet er Åros,    som har betydninger som  «å stoppe opp»,   «stoppested»,   et sted for hvile og lignende.  Åros var i tidligere tider et samisk offersted.   Det er nedtegnet flere historier knyttet til Åros,  som vi etterhvert vil få tilgang til på nettsida.
Nova betyr «ny stjerne» og brukes ofte i betydninger som «ledestjerne» o.l.     Fra øst har Novafjellet en karakteristisk profil som er godt synlig fra langt inne i Sverige.   Det var et landemerke for samene under flytting av reinflokkene mellom Sverige og Norge.

Rett ved Novafjellet har vi den karakteristiske Novatinden,  1213 m.o.h..  En skal være langt over middels innen fjellklatring før en gir seg i kast med den!  Det er forøvrig ikke å anbefale,  da det sies at der er løse steinblokker og såkalt dårlig fjell.

Tidligere var Novafjellet og Novatiden sammenhengende.   Men i 1936 gikk det et stort ras der steinblokker mellom dem raste ned mot Novasletta.   Dette førte til at bosettingen her opphørte.    Historiene om dette vil seinere bli tilgjengelige på nettsida.

NB:    Novafjellet har bratte sider med nærhet til store vann som Skoddebergvannet og Saltvannet og også til havet.   Sammen med andre geografiske og meterologiske forhold fører det til at det på svært kort tid kan danne seg tåke rundt det øverste fjellpartiet.     Mange har blitt overrasket av tåkedannelser,  selv på godværsdager.  Husk også at turen er lang og tar tid,  været kan skifte og det kan være andre vindretninger i høyden enn nede.   Hvis det er nordlige vindretninger,  anbefaler vi ikke at du tar turen helt opp!  Turlaget vil varde og merke ei løype til toppen.  Men du må likevel vurdere og ta høyde for mulig tåke og dårlig vær på toppen av fjellet.  Kanskje lurt å snakke med kjentfolk på forhånd.

Hvordan komme til Novafjellet?
En topptur til Novafjellet kan skje fra flere utgangspunkt.   Vanligst er start fra Åsen/Marskar eller fra Vassbotn.  Det vil bli lagt ut GPS-spor for disse to turene.

Den mest ekstreme og utfordrende turen er å ta seg opp på «forsiden» av Novafjellet.   Utgangspunkt for en slik tur kan være fra Laberg og Petter Hansa-veien (se tur nr 02) eller fra lavvoen/rasteplassen på Nova  (se tur nr 26).  Vi skal seinere legge ut GPS-spor for denne turen.

Vi anbefaler imidlertid det letteste,  som er å ta seg opp på «baksiden» av fjellet.  For å komme seg på «baksiden»,  er det flere muligheter:

• Du kan starte i Åsen/Marskar og gå opp Stordalen over Heia.  Herfra kan du enten gå opp i lia under Kjerringa (1014 m.o.h.) eller videre via Trangdalsvannet opp Trangdalen til Blåvannet  (Grønnvannet) og opp mot Novafjellet.
  • Du kan ordne deg båtskyss over Skoddebergvann og ta deg opp mot Novadalen hvor du kommer inn på den merkete løypa eller stien fra Niibejavre (Knivvannet) 425 m.o.h.

• Vår anbefaling er at du kjører R829 og parkerer bilen ved bommen på veien inn til forsvarets bunkersanlegg i Vassbotn.  Følg asfaltveien til du kommer opp på toppen av den første bakken. Her kan du gå til høyre og følge den blå-merkete stien som går nedenfor forvars-anlegget.  Det er mange myrer og våtområder underveis. Stien fører deg til Runddalselva, som kan være noe vanskelig å komme tørrskodd over. Vi anbefaler ikke dette alternativet.
    Fra toppen av den første bakken følger du asfaltveien videre, og kommer til en ny bom og et «vakthus». Gå videre på veien ca 100 m forbi vakthuset. Her går en traktorvei opp mot venstre. Følg den. Traktorveien går på oversiden av forsvarets anlegg. Fra enden av traktorveien går du inn på en rød-merket sti. Stien svinger opp mot venstre og går på venstre side av Runddalselva innover Runddalen. Følg stein ca 250 m til du kommer til ei bru over Runddalselva. På andre siden av brua går du inn på en sti som er merket med rød og blå maling. Følg den til en gammel bålplass ved Dalelva. Her er et stidele. Den blå stien (PetterHansa-veien) går over Dalelva og videre via Nova-lavvoen til Laberg. Du følger den rød-merkete stien som fører deg oppover på venstre side av Dalelva, og krysser elva i utløpet fra Knivvatnet (425) i Novadalen.

Her er det passende med en pause for hvile, drikke og en matbit  –  og kanskje et forfriskende bad.

Etter hvilen finner du igjen stien,  i høyre kant på bildet.  Den er fortsatt merket med rød maling og tar deg opp gjennom ura innerst i dalen og til høyre for elva.  Nesten øverst krysser du elva og fortsetter på venstre side. Vel oppe kommer du inn i Trangdalen  og du befinner deg ovenfor et vann,  ca 655 m.o.h.   Men ikke gå ned til vannet.   På kartene har vannet fått navnet Blåvannet.   Men vannet er grønt og lokalt heter det følgelig Grønnvatnet.
Fra Grønnvatnets NØ-side tar du deg videre i NØ-retning opp langs de slake lemmene  mot kote 1000 m.o.h.  Underveis kan du finne oppkomme av friskt og kaldt vann.  Det er merket ei anbefalt løype et godt stykke oppover, men merkinga er foreløpig avsluttet der du kommer opp på et slags platå. I dette området vil du finne et oppkomme med friskt kaldt vann, den siste forekomsten på tur opp.
Herfra er det nokså steinete og det blir noe brattere i retning øst mot toppen av Novafjellet

Du bør beregne at turen varer i omlag 10 timer (+/-) med gode mat- og drikkepauser underveis.  Og du skal nyte naturen og utsikten underveis!    Ta deg også en matpause på nedturen ved Niibejavre,  hvor du kanskje har lagt igjen tyngre utstyr.

Det er ingen krevende partier på denne turen,  men det er en fordel om du er fysisk forberedt gjennom noe trening.
Turen krever klarvær!  Vær obs på at været kan skifte fort,  du befinner deg i ganske stor høyde.   Det er ikke uvanlig at det nokså fort og overraskende kan danne seg tåkedotter og sågar tett tåke rundt Novafjellet.

Ta nødvendige forbehold og du får garantert en flott tur med en himmelsk utsikt i alle retninger!

Send inn en kommentar

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.

1. Harald Løvmo

30.06.2010 at 09:32

Jeg er mektig imponert over den nye nettsiden til turlaget. Selv om jeg alldri vil kunne komme på noen av plassene så føler jeg at jeg er med bare ved å lese div. sider. Flott jobb!

2. Torvald Johansen

15.03.2012 at 22:52

Her er det en topp jeg aldri har vært på,mitt ønske er å få meg en tur til denne toppen.Etter beskrivelsen å lese er det historisk sus over denne fjelltoppen. Selvfølgelig må været av beste slag samt at det er fritt for innsekter.Da sees vi på tur til Novafjellet,i go vær å godt humør.