RSS

15. Vakkerstadlia

Vakkerstadlia ligger ca 450 meter over havet og bærer sitt navn med rette. Herfra har du fantastisk utsikt:
mot vest har vi Grovfjorden, Myklevollkollen, Svellen og hele rekka av fjelltopper fra Novatind til Toviktinden
mot nordvest ser vi Astafjorden, Sør-Rollnes, Vågsfjorden og Harstad
mot nord og nordøst har vi Rolla, Andfjorden, Andørja og Senja
– og sammen med midnattsola er dette en ren nytelse!

Turlaget har tilrettelagt for gode opplevelser i Vakkerstadlia ved varmebu/grillbu, utedo, bålplasser og utsiktsplass. Varmebua har ovn og utstyr for kaffekok og matlaging, og det er mulighet for overnatting om du ønsker det.

Utgangspunkt og startsted for turen til Vakkerstadlia er enten Grovfjord Handel eller Stormyrveien.

Startsted  Grovfjord Handel:
Vanligvis finner en plass å parkere bilen nær butikken eller verkstedet, spesielt etter stengetid og i helgene.
På øvre side av R825, rett ovenfor butikken, finner du en gårdsvei som går opp mellom de hvite husene. Følg gårdsveien ca 50 m og gå inn på traktorveien opp bakken til venstre. Etter ca 150 m krysser du Mølnelva og følger traktorveien ytterligere 150 m. Du er nå ved et vei-dele der det går en traktorvei rett frem og en som svinger opp bakken mot høyre. Stedet kalles Halsen Det er ca 350 m fra R825 til dette vei-delet på Halsen.
I vei-delet finner du retningsskilt for de alternative turstiene til Vakkerstadlia:

Rød løype: Rød-merket sti som følger traktorveien rett frem. Etter ca 50 m forlater du traktorveien i det den svinger mot høyre. Du fortsetter på stien rett frem. Stien er merket med rød maling. Stien går utover og ovenfor Madsvik og videre ganske slakt oppover lia til du kommer ovenfor Stræte. Når du nærmer deg skoggrensen svinger stien mot høyre og du føler at du går «tilbake». De siste 350 m går den røde og den gule løypa sammen opp til Vakkerstadlia og grillbua.
Det er ca 3,4 km fra retningsskiltet i veidelet på Halsen til Vakkerstadlia.

Blå løype:  Blå-merket sti som følger traktorveien opp bakken mot høyre. Etter ca 300 m svinger stien/veien skarpt til venstre og like etter kommer du til en relativt bratt bakke. Ovenfor bakken kommer du til et vei-dele. Følg veien som svinger opp mot venstre. Etter ca 700 m kommer du til en nyere traktorvei.
Her kan det være godt med «en pust i bakken». Gå litt til venstre hvor det er plassert en benk med bord og nyt utsikten over fjorden og bygda og mot fjellene. Stedet her kalles Stor-Klipa eller bare Klipa.

Du går videre og følger traktorveien oppover. Etter ca 500 m på traktorveien, og ca 1,2 km på den blå løypa, forlater løypa traktorveien og svinger brått til høyre. Her er også et sti-dele, i det den gule løypa starter her. Etter ca 100 m på stien, kommer du imidlertid inn på traktorveien igjen. Du følger den opp den relativt bratte bakken og passerer et sted som kalles Hestegrava. Oppe på bakken svinger stien brått mot høyre og du går inn i et noe slakkere terreng opp mot tregrensen.  Etter ca 2,4 km fra Halsen ankommer du Vakkerstadlia og grillbua.

Gul løype:  Du følger den blå løypa fra Halsen. Etter ca 1,2 km svinger den blå løypa til høyre og forlater traktorveien. Her starter den gule løypa, som altså er merket med gul maling. Du fortsetter altså rett frem på traktorveien. Etter ca 80 m svinger traktorveien brått mot høyre. Du fortsetter rett frem. Etter ca 1.6 km kommer du til et sti-dele hvor du møter den røde løypa. De siste 350 m går den gule og den røde løypa sammen opp til Vakkerstadlia og lavvoen.
Den gule løypa er 1,9 km fra sti-delet med den blå løypa og i alt er det 3,1 km fra Halsen etter denne tur-traseen.

Startsted Stormyrveien:
Du finner gjerne plass for å parkere bilen ved barnehagen (Ressan barnehage) eller øverst i Stormyrveien.
Gå opp Stormyrveien forbi de øverste husene og inn på en traktorvei. Etter 50-60 m kommer du til lysløypa og en markert stor stein. Følg lysløypa og gå brua over Moelva. 110 m fra den store steinen og like etter brua kommer du til et retningsskilt som viser starten på Roar-løypa.  Løypa er merket med blå maling og tar av mot høyre fra lysløypa og slynger seg opp mot Bjerkåsen. Etter ca 1,2 km kommer du til et sti-dele der ei rød-merket løype fortsetter rett frem innover Bjerkåsen, og den blå-merkete Roar-løypa svinger brått til venstre. Følg den oppover lia, forbi Juliehammeren og langs Gårdselva til du er over tregrensen.

Her finner du et sti-dele med skilt for sti mot Mølnelvfjellvannene, Skavlikollen og Rundkollen. Roar-løypa fortsetter rett frem. Du har nå et slakt terreng foran deg og det kan passe med en «pust i bakken» etter den bratte stigninga langs Gårdselva.

Du fortsetter langs den blå-merkete Roar-løypa og kommer snart til Mølnelva. Herfra er det greit å gå opp til Skavlikollen og til Mølnelvfjellvannene. Et stykke etter at du har passert Mølnelva forlater løypa den oppgåtte stien (saustien) og svinger mot venstre. Vær obs!  Løypa fører deg videre ut mot Ørnberget og bergkanten ovenfor Vakkerstadlia. Her kan det passe med en stopp for å nyte utsikten.  Løypa går nå ned i skogen og møter den blå løypa ca 300 før lavvoen i Vakkerstadlia.  Roar-løypa er ca 5 km lang fra lysløypa ved Moelva til grillbua i Vakkerstadlia.
En kan også komme seg til startstedet for Roar-løypa ved å følge lysløypa fra Gloen.

Du har nå tatt deg opp bratte bakker til 450 over havet. Rasteplassen med varmebu/grillbu og andre fasiliteter gir deg muligheter til å hvile ut og nyte de gode opplevelsene.

Bergrunnen i området gir grobunn for en rekke kalkkrevende plantearter, og reinrose, fjellpryd , rypebær, fjellsmelle er svært vanlige i området over tregrensa. Sammen med utsikten fra Vakkerstadlia gir dette naturmiljøet deg fine naturopplevelser og fred i sjela.

Ønsker du å gå videre kan du følge noen av de mange krøtterstiene og ta deg opp mellom lemmene mot Ørnberget  (ca 600 moh), Skavlikollen  (1007 moh) og videre i østlig retning mot Mølnelvfjellvann, Mellagråfjellet/Mellomgråfjellet (944 moh) og Rundkollen (1136 moh). Eller du kan følge den merkete stien til Tvillingvannene og Hilleshamnvann.

Send inn en kommentar

Du må være innlogget for å skrive en kommentar.