RSS

16. Bjerkåsen og Ørnberget

Bjerkåsen ligger liksomt litt klemt mellom de mektige og bratte bergmassivene Branden på yttersida og Ramnflåget på innersida. Mellom Bjerkåsen og Branden er det juv hvor Gårdselva renner ned fra Tverrfjellet. På innersida mot Ramnflåget har vi den ufremkommelige Steffangorsa med Moelva i bunnen. Oppe på Bjerkåsen er det ganske flatt innover «dalen» mot Moelva.
Utsiktsplassen ligger i «forkanten» eller sørvestre del av Bjerkåsen, og ikke helt oppe på åsen. Herfra er det en eventyrlig flott utsikt over hele Grovfjorden med fjellene på den andre siden og bygda rett nedenfor. Opplevelsen er mer enn verdt turen opp hit!

For å komme til Bjerkåsen du starte fra Stormyrveien på øvre Ressan. Du vil ganske sikkert finne plass for å parkere bilen ved barnehagen (Ressan barnehage) eller øverst i Stormyrveien. Gå forbi de siste husene og inn på en traktorvei. Etter ca 50-60 m kommer du til lysløypa og en markert stor stein ved løypa. Fortsett i lysløypa. 110 m fra den store steinen og like etter brua over Moelva kommer du til starten av Roar-løypa. Du ser et retningsskilt som viser ei blå-merket løypa til høyre.
Du kan også komme hit ved å gå lysløypa fra motsatt side, fra Gloen.

Følg den blå-merkete Roar-løypa som slynger seg oppover mot toppen av Bjeråsen. Etter ca 1,1 km kommer du til et retningsskilt som viser vei til Bjerkåsen utsiktsplass til høyre. Denne stien er merket med gul maling. Etter 150-200 m er du fremme på et lite berg-platå hvor du finner en blå turpost-kasse. Her finner du sitteplass og kan nyte utsikten.

Fra Bjerkåsen kan du følge den blå Roar-løypa videre opp under Juliahammaren langs Gårdselva og videre over Tverrfjellet til Ørnberget.
Eller du kan følge den rød-merkete stien videre innover Bjerkåsen, over Moelva og oppover Ramnfløydalen til Ramnfløy og turposten på høyde 589. Herfra kan di også gå videre til Skorvetinden, Rundkollen eller over Mellagråfjellet til Mølnelvfjellvatnan og Skavlikollen.