RSS

25. Ostevann og Bjørnskardvann

Ostevann (Vuostajavri) ligger 321 m.o.h. og har en ganske stor bestand av ørret i steikefisk-klassen. Og den er ganske så bitevillig! Dette er et flott vann for barn og ungdom som skal ut på sine første fisketurer og få kjenne på hvordan det er å få fisk på kroken.

Turlaget har merket sti fra Sandneset. Kjør R825 over brua til Mylkevollsida av straumen, og sving inn på Åsen-veien. Etter ca 300m er du ved Sandneset, hvor du kan parkere i sandtaket. Stien starter like før elva. Du finner et turskilt her. Den første delen går du på en traktorvei, og etter 300 m kommer du til ei info-tavle. Her tar du til venstre og følger en sti merket med rød maling.
Stien er en tidligere traktorvei til et hogstfelt. Derfra opp gjennom skogen og 600 m etter info-tavla kommer du til et lite platå hvor det er et stidele. Den rød-merkete løypa svinger til høyre og går opp via Vassdalsvann til lavvoen under Myklevollkollen.
Du følger stien rett frem. Den er merket med gul maling. Du passerer en liten bekk og tar deg opp et lite skar. Etter ca 1 km fra info-tavla er du oppe av skaret og har utsikt over indre del av fjorden med Åsen, Marskar og Laberg. Herfra går også en sti nedover til Åsen-veien. Du fortsetter bortover årryggen og svinger etterhvert opp i skogen og holder høyden i sør/sørvestlig retning. Etter 2,7 km kommer du til et sti-dele. Fra venstre kommer en umerket sti opp fra Åsen/Marskar. Du svinger mot høyre og følger den gule stien 400 m til Ostevann.
Det er 3,1 km fra info-tavla til Ostevannet.

Fra Ostevannet kan du gå i nordvestlig retning ned til Huldrevannet (Gimmejavri) og videre til Storjordelva og følge den ned til Lamarka.

Du skal videre til Bjørnskardvann og følger den gule løypa i mer nordlig retning fra Ostevannet og går oppover lia mot Katteberget. Etter ca 400 m kommer du til et sti-dele med et retningskilt. Begge stiene er merket med gul maling. Stien rett frem fører opp lia mot og over Katteberget. Stien til venstre fører til Bjørnskardvann.  Stiene møtes igjen på toppen av Bjørnskardet.