RSS

19. Mølnelva – Stormyra – Storvika, Vævelungsveien og Langeteigen

Det er nå mulig å følge en sammenhengende tur ovenfor bygda Grov fra ytre del ved Mølnelva til indre del ved Storvika. Sammen med veiene kan du legge opp til en flott rundtur i bygda!

Mølnelva – Stormyra:
Vi starter i ytre del av bygda og parkerer i nærheten av butikken eller verkstedet. Rett ovenfor butikken går det en gårdsvei mellom de hvite husene. Følg den ca 50 m og sving skrått til venstre etter traktorveien opp den lille bakken. Etter 200 m, og like før brua over Mølnelva, finner du starten på stien innover Lian. Etter ca 600 m er du fremme ved gapahuken på Høvligarnet. Her kan det passe med en stopp for å nyte utsikten.
Du fortsetter i lysløypa fra Gloen mot Stormyra, passerer bruene over Gårdselva og Moelv og etter 700 m er du fremme ved en markert stor stein der traktorveien fra Stormyrveien møter lysløypa.
Stien fra Mølnelv til den markerte steinen ved lysløypa er 1,3 km.

Stormyra – Storvika
Hvis du ikke ønsker å gå stien gjennom Lian og lysløypa, kan det være greit å starte på Stormyra, dvs ved den markerte store steinen i lysløypa. Parker da i Stormyrveien og gå forbi de øverste husene og følg traktorveien 50-60 m til den markerte store steinen ved lysløypa.
Det er også mulig å gå veien fra Gloen-veien ved «ny-brua» over Moelva og opp til vannverket og følge stien videre opp. Du kommer da rett nedenfor den store markerte steinen.

Fra den markerte steinen er det merket en sti med gul og blå maling. Det blir litt klatring i starten. Her et tau til hjelp for å komme opp. Hvis du vil unngå det, er det mulig å følge lysløypa rundt berget til du er ovenfor huset til Geir Haukebøe og så ta deg opp «slukta» til venstre til du er inne på stien igjen.

Første del av stien er felles med stien til Ramnfløya. Derfor er den malt med både gul og blå maling. Etter ca 130 m kommer du til sti-delet, der den gule stien til Ramnfløya skrår opp mot venstre og den blå fortsetter rett frem og nedover. Du går nå på tidligere slåtteland og etter ca 400 m svinger du til venstre inn i skogen. På ferden videre passerer du granfelt, tidligere slåtteland, et par saue-gjerder og flere spor av tidligere utmarksvirksomhet.
Hele løypa fra den markerte steinen er godt merket med blå maling og fører deg til R829 ved fartsskiltet (50 km/t) i Storvika like innenfor svingen.

Fra Mølnelva til Stormyra (ved den markerte steinen ved lysløypa) er det 1,3 km
Fra Stormyra (ved den markerte steinen) til Storvika er det 1,5 km.
Hele stien er altså 2,8 km.